Årets skivor 2010: plats 5-1

Plats 30-26

 

Plats 25-21

 

Plats 20-16

 

Plats 15-11

 

Plats 10-6

 

5. Titus Andronicus - The Monitor

 

 

Som en sucker för Amerika är det alltid lika glädjande när ett band lyckas injicera den stämning jag förknippar med landet i väst i sin musik. Sufjan Stevens lyckades 2005 klockrent förmedla drömmarnas, hoppets och industrialismens USA med "Illinois". The Hold Steady ramade 2006 in sydstatslivet perfekt på "Boys & Girls In America". Nu har stunden kommit igen. The Monitor är en konceptskiva med det Amerikanska inbördeskriget som referenspunkt och metaforkälla. Det känns som en oerhört klockren inramning och funkar som en naturlig förlängning av den episka rock och de ord Titus Andronicus skildrar sitt nutida Amerika med.

 

Bästa spår: "No Future Part Three: Escape From No Future" och "Four Score And Seven"

 

 

 

4. Beach House - Teen Dream

 

 

De första månaderna av 2010 var de regnigaste och kallaste San Francisco sett på 15 år. Någon gång under denna veva, i ett mörk kontor på 640 Brannan St med regnet piskandes mot rutorna blev jag introducerad till  Teen Dreams drömska uppslukande pop. Den sköljde över mig och vaggade successivt in mig i en varm trans som höll i sig i flera månader. Det var länge sedan musik ramade in en atmosfär så oerhört träffsäkert. Teen Dream kommer alltid få mig att minnas den där kalla men samtidigt underbara San Francisco-tiden.

 

Bästa spår: "Walk In The Park" och "Take Care"

 

 

 

3. The State Lottery - When The Night Comes

 

 

2008 korade jag Good Luck's "Into Lake Griffy" till årets bästa skiva, främst på grund av den kändes så oerhört sällsynt genuin och äkta. Man kunde verkligen höra att bandet hade kul tillsammans och att de älskade att skapa sin musik. Samma känsla får jag när jag hör When The Night Comes. The State Lottery låter nära besläktade med både The Gaslight Anthem och Titus Andronicus och ger samma stora Americana-dos. Det är bluesig folkpunk till brädden fylld av starka vitamindoser, byggd på tvättäkta glädje och stora känslor.

 

Bästa spår: "Stories" och "Fourth Street

 

http://www.myspace.com/statelottery

 

 

2. Håkan Hellström - 2 Steg Från Paradise

 

 

Hur jag lyckades blunda för Håkan Helsströms genialitet fram tills i år är en gåta, men det var först när jag på riktigt blev introducerad med låtar som "Hurricande Gilbert" och "Nu Kan Du Få Mig Så Lätt" som jag verkligen insåg vilka ofantligt starka känslor Håkan kan förmedla via sin musik. I och med 2 Steg Från Paradise känns det som om Håkan mognat, både sång, musik och textmässigt. Här finns en fantastisk variation, starka melodier, och såklart Håkans uppriktiga kärlekshistorier och berättelser från förr som i kombination med den sprudlande musiken ger ett oerhört brett känslospektra - allt från dans till tårar.


Bästa spår: "River En Vacker Dröm" och "Man Måste Dö Några Gånger Innan Man Kan Leva"

 

 

 

1. The Radio Dept - Clinging To A Scheme

 

 

Fem års väntan kunde helt klart mynnat ut i ett stort antiklimax, men väntan var värd allt, ALLT. Radio Dept lyckades till slut fullända det sound som så länge varit signifikativt för just dom, men tog på Clinging To A Scheme det hela till nya dimensioner. Syntharna blödde lite mer, trummorna smattrade lite hårdare och känslorna blev ibland så ofantligt starka och överväldigande att de rev alla min emotionella barriärer. Här finns även en bredd bandet aldrig tidigare visat, allt från årets gladaste dansgolvsrökare - Heavens On Fire, till årets mest hjärtskärande ballad - You Stopped Making Sense.

 

Bästa spår: "The Video Dept" och "You Stopped Making Sense"

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0