Trapped

This industry. Advertising. Why am I in it? The answer to that question, and what I set out with when I started to walk this road, is probably that I want to use my creativity and my aesthetic qualities. Back then I didn't really know for what purpose, just that it was something I considered fun. During the Hyper Island I tried to find the purpose. I tried different roads - video, animation, graphic design and web design - but I must say I mostly felt kinda lost. But in the middle of last year the goal at the horizon somewhat became clearer. I started to feel that I wanted to contribute, I wanted to do something that made some difference. Not just make people buy the next car or dishwasher.

Since I started my internship here in San Francisco that goal, or the "meaning why I'm doing this" has become blurred. I can feel that I'm drifting. But drifting can be good if you realize what it is you're drifting away from, what it is you're missing. In this case, for me, I'm certain about that it's freedom. At Hyper Island I got to be a part of the whole wheel, from concept and design to final product and client presentation. It felt like i learned a lot. It felt like i could do and accomplish anything. In my current situation I'm getting pushed back, always getting orders from above, without almost any chance to influence, and I sit in a dark bat cave. It makes me feel stupid, actually. Non living. I'm nothing more than a emotionless heartless robot.
I don't feel I'm evolving sitting in front of a computer screen like this 3/4 of my active day, working with projects I don't believe in, projects that only will contribute to people spending more money on unnecessary stuff. At my age, knowledge feels more and more important. This is the time to explore, the time to collect experiences. Sure, I'm in San Francisco and all that, but my internship gives a glimpse of the true industry, the world I'm supposed to head into. And I must say it scares me. At least the big commercial industry with the big agencies. That's not who I am. The more I think about it the more sense it makes.

So, who Am I? Sometimes it feels like I've found that person, sometimes far from. Since I'm asking myself that question right now, I think it's time to reconsider and really think about what I want to do in life, to find out what I want to focus on and where I want to do it. This year can take me anywhere, but right now I have no clue. It's both exciting and scary.

Kommentarer
Postat av: Lars Hallén

Jag vet exakt vart året ska leda dig! Förresten, du är ingen känslolös robot, du är en robot som i högsta grad känner, känner rätt mycket till och med.

2010-04-30 @ 11:54:05
URL: http://blogg.larshallen.com
Postat av: Magdalena

Jag känner igen mig i den där känslan av "vad gör jag här?" och kastas mellan förtjusning, fruktan och förtvivlan över branschen, projekten och hierarkin. Jag saknar också friheten som fanns på Hyper och funderar på vart i världen jag behöver ta mig för att få ha den. Jobbet är där jag spenderar den mesta av min vakna tid och då vill jag att det ska var givande, roligt, utvecklande, utmanande och med bra personalpolitik och att utrymme ges till gruppens utveckling med till exempel feedbackrundor. Allt det där saknar jag i arbetet, men allt det har jag på fritiden nu.

Är det så på svenska byråer (som resten av världen hela tiden sneglar på) som domineras av gamla Hyperelever som jag måste tillbaka till för att få den där drömarbetsplatsen? Jag är pm, men får inte pm:a nåt och inte ha en skön gruppkänsla eller få vara involverad i det kreativa...

Nu blev det långt, men ja... vad ska jag sammanfatta det med? Jag saknar inte Sverige, jag älskar att vara i Kina och utforska världen, men jag saknar arbetsklimatet från Sverige, eller är det Hypermentaliteten jag saknar?

2010-04-30 @ 15:07:07
URL: http://magdalenapiechal.com
Postat av: Blomborg

Lars: Jag blir mer och mer sugen pa vara framtidsdrommar, aven om det finns risker (eller radsla). Men just nu ser jag mest potential. Jag har alltid ansett mig vara en kanslomanniska. Jag tanker mycket och blir latt berord, men nar jag sitter pa jobbet kanner jag mig mest tom och icke levande.



Magda: Haller med till punkt och pricka! Jag tror och hoppas att det ar arbetsklimatet har som ar annorlunda. Varken jag, Johan eller Maja har fatt nagot vidare ansvar och vi far mest gora skitjobb som vem som helst annan hade kunnat gora. De utnyttjar en mer som billig arbetskraft istallet for den potantial man besitter. Sebastian och Sean bytte ju till och med praktikplats nu i dagarna for att de kande sig som slavar. Pa ett satt ar jag ledsen over att jag inte hamnade pa ett battre stalle dar jag utvecklades mer och dar jag eventuellt kunde ha en framtid. Men jag ar samtidigt glad over att jag fatt se denna sida av branschen. Det har oppnat upp referensramarna. Man far slicka sina sar, lar sig av sina misstag och gora om och gora ratt.

2010-04-30 @ 18:37:05
URL: http://blomborg.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Det är trist att höra att praktiken inte var den där drömpraktiken, men jag håler med om att det har vart skönt att se och uppleva den sidan med och få ta ställning till det. Jag känner mig också mest som billig arbetskraft och har glidit in lite på design för att få vara med på brainstorming och sånt, men det slutar ändå med att jag får sitta och göra gif-banners(!).

Jag skickade ett mail till klassen i början av min praktik för att jag blev så förtvivlad över situationen och fick mycket pepp, stöd och tips, men kom fram till att jag inte var klar med Kina och att jag ville se vad som hände och om saker och ting förändras...

Det ska bli spännande att höra hur det går för Sebastian och Sean.



Vad är din pan, vill du stanna i SF? Stanna på praktiken eller byta praktik? Sverige?

2010-05-01 @ 03:51:04
URL: http://lovables.blogg.se/
Postat av: Paps

Jättebra att reflektera tidigt över ett yrkesval. Bli inte för grubblande bara. Väldigt få hittar ett yrke eller ett liv som är perfekt hela tiden. Dom flesta tycker sig behöva dalarna och de jobbiga delarna för att kunna uppleva flytet och glädjen i topparna. Det är som med Sveriges årstider. Man behöver hösten och vintern för att uppskatta ljuset och sommaren. Sommar jämt vore jobbigt för de flesta.



Kram Pappa

2010-05-01 @ 23:10:22
Postat av: jocke

Sommar året runt här i Kalifornien! Underbart!

2010-05-02 @ 03:05:30
URL: http://jockeschafer.wordpress.com
Postat av: Paps

Jocke!



Om man älskar att åka skidor, göra snögubbar och snölyktor...var exakt i Californien kan man göra det??

2010-05-02 @ 11:35:11
Postat av: jocke

Tja det finns lite skidorter ca 2-4 timmar innåt landet.. och skulle inte det vara nog så tar det 2timmars flyg till Salt Lake City.. och där kan du göra hur mycket snöänglar du vill!

2010-05-03 @ 10:00:57
URL: http://jockeschafer.wordpress.com
Postat av: Paps

Taskig ekonomi med en tidigare (B) skådis som guvenör. Nej tack, jag avstår.



Borta bra men hemma bäst!

2010-05-03 @ 13:33:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0