Och så detta med backspegeln...

Jag älskar att göra listor, speciellt på musik. Kanske för att jag anser mig ha världens bredaste och bästa musiksmak och för att jag gärna vill dela med mig av den. Sprida musikens kärlek och storhet. En gång försökte jag sammanställa en lista över de 100 låtar som påverkat mig mest någonsin. Det gick sådär, allafall efter topp 5. Förra året gjorde jag en rejäl sammanfattning av musikåret 2007 här på bloggen. Det gick bättre.

2008 års musiklistor får dröja lite. Till slutet av månaden tänkte jag. Fortfarande en del skivor jag måste lyssna mer på för att kunna ge ett rättvist utlåtande. Det blir nog inga topp 5-listor för varje genre som förra året. Det tog lite för lång tid. Men kanske en topp 10 eller 20 eller så, plus lite andra godbitar.

Kommentarer
Postat av: Paps

Bästa musiksmaken har pappa, så det så. Sweden Rock, här kommer vi!!

2009-01-07 @ 09:17:34
Postat av: jokke

Bred musiksmak = JA

världens bästa musiksmak = NEJ

2009-01-07 @ 11:58:32
URL: http://supervovven.blogg.se/
Postat av: Ramne

I'm with jokke on this on. Och är den så bred egentligen Johan? Du lyssnar ju t ex inte på särskilt mycket "hård" musik. Och nu säger jag inte att du lyssnar på någon dålig musik, bara inte så bred som du själv säger

2009-01-07 @ 12:31:34
URL: http://ramne.blogg.se/
Postat av: Blomborg

Ramne: Det är väl egentligen bara dansband, bump n' grind, svensk förorts-hiphop, 50 cent och progg jag inte gillar alls. Det mesta annat går faktiskt ner, även om det är mycket jag dissar efter att ha gett det en chans.



Efter mycket lystnande kan jag faktiskt vänja mina öron att gilla det mesta. T ex: Från att ha hatat Metallica när pappa spelade dom till att senare lyssna på dom varje dag i 2,5 års tid och se dom 3 ggr live.



Och att jag inte lyssnar på mycket hård musik är ju bara svammel. Fast sedan beror det ju på vad du menar med hård musik. Jag skulle vilja hävda att t ex Blood Brothers, Underoath, Paint It Black, In Flames, Slipknot, Gallows, Comeback Kid, He Is Legend och This is Hell är ganska tunga grejer.

2009-01-07 @ 13:18:53
URL: http://blomborg.blogg.se/
Postat av: Blomborg

Och för varje år som går blir min musiksmak bara bredare och bredare, något jag är oerhört tacksam för. Många andra snöar in på det de redan lyssnar på och avfärdar vissa genrer utan att ge dom en chans. Fan va trist. För kanske 3 år sedan avfärdade jag t ex hiphop ganska snabbt, men nu har jag upptäckt att det finns så oerhört mycket bra out there.

2009-01-07 @ 13:28:19
URL: http://blomborg.blogg.se/
Postat av: Ramne

visst är In Flames rätt hårda, Slipknot var hårda en gång i tiden, det andra som du nämner som jag känner till är väll mycket "kommersiellt hård musik" om du förstår vad jag menar. Det är bra musik men det är ingen Black/Döds-metal eller sånna grejer

2009-01-07 @ 14:43:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0