Up

Eller Upp, som den så fyndigt fått heta i detta avlånga land. Jag såg den ikväll, 3D-versionen med engelskt tal, och jag är nöjd, helt klart. Pixar låter som vanligt deras historieberättande gå han i hand med nya tekniska landvinningar. Resultatet är supersnyggt, välbalanserat, varmt och roligt, om än något förutsägbart a la Disney. Med ett brett och intressant karaktärsgalleri och en perfekt mix av allvar och slapstick-humor blir Up en trevlig resa för alla åldrar. Jag lämnade min - för en gångs skull - popcornfria biostol med ett varmt leende på läpparna.

Detta var första gången jag testade 3D-bio. När tekniken väl användes på rätt sätt (när saker såg ut att flyga ut ur skärmen t ex) var det ganska ballt, men Up hade helt klart gjort sig lika bra, om inte bättre, i vanlig version. Det kändes att Pixar främst velat berätta en historia på bästa möjliga sätt och inte klistrat på massa coola "3D"-effekter bara för att. Bra det.

Så:

Bättre än Wall-E? Ja
Bättre än Ratatouille? Lika bra
Bättre än Finding Nemo? Tveksamt





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0