Musikåret 2008: Årets skivor, plats 10

Death Cab For Cutie – Narrow Stairs


Det börjar känns urvattnat att kalla Ben Gibbard för ett geni, men det är oundvikligt då allt han tar i lyckas beröra mig på riktigt, på djupet. I Will Possess Your Heart växer under sina dryga 8 minuter (4,5 inledande minuter utan sång) till en magisk och oumbärlig nattkörnings-låt och visar att bandet fortfarande vågar göra sin egna grej. När jag första gången hörde den sperationsångest-laddade Your New Twin Sized Bed kunde jag knappt hålla tillbaka tårarna. Samma sak med Cath och Long Division. Låtar som kan låta ganska glada i sin framtoning, men som med Gibbards röst och texter blir oerhört melankoliska och känsloladdade. Narrow Stairs må vara mindre direkt än storbolagsdebuten Plans och innehåller några axelryckningar, men bevisar samtidigt att DCFC vågar gå sin egna väg och att de fortfarande är mästare på att få mitt hjärta att slå lite hårdare än vanligt.

Bästa spår: Your New Twin Sized Bed, Cath, I Will Posess Your Heart




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0