Musikåret 2008: Årets skivor, plats 18

The Subways – All Or Nothing


Med sin första skiva Young For Eternity (2005) lyckades denna Brittiska trio ha tillräckligt med attityd och catchiga melodier för att få flyga över Atlanten och medverka både i the O.C såväl som Conan O' Brien. Det var ett bra album, som tyvärr spretade lite. Senaste skivan har producerats av ingen mindre än Butch Vig, mannen som producerade Nirvanas mästerverk Nevermind. Bandet själva hävdar att de inspirerats av Death Cab For Cutie och Refused. Jag känner väl på rak arm inte direkt igen något av dessa band i The Subways punk och garage-doftande rock, men skit samma. De har hur som helst lyckats med en av årets starkaste inledningar. Boys And Girls och Kalifornia dryper av attityd, coola riff och catchiga melodier, och Move To Newlin är en riktig feelgood-pärla. The Subways känns tyvärr fortfarande aningens spretiga och skivans andra halva blir lite väl repetitiv och intetsägande. Men overlag är All Or Nothing bättre, tajtare och roligare än debuten.

Bästa spår: Alright, Boys And Girls, Move To Newlin

Tredje spåret – Alright - är i min mening förra årets bästa låt, alla kategorier. Jag tror aldrig en låt fått mig att känna en så stark känsla av att bara vilja hoppa in i en nercabbad Corvette, stampa gasen i botten och bränna iväg mot horisonten längs en amerikansk ökenväg samtidigt som den blodröda solen sakta sjunker ner bakom bergen i bakspegeln (och detta var innan jag fick se den underbara videon!). Alright handlar för mig om att våga ta chanser här i livet. Följa drömmar. Lägga livets bekymmer och laster bakom sig och känna vinden i håret. Den får mig att känna mig levande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0