Musikåret 2008: Årets skivor, plats 14

Sigur Ros Með suð í eyrum við spilum endalaust


Många fans hävdar att detta är bandets svagaste skiva hittills. Ett steg från det drömska, stilla, kala och andliga mot en mer kommersiell Coldplay-doftande pop. För mig var det nog precis den här introduktionen jag behövde. En mer välkomnande hand, en hand som tar min hand. Vi klär av oss nakna, springer ut i skogen. Pratar och sjunger om vad allt livet och naturen har att erbjuda. Vi skrattar och gråter om vartannat. Vissa platser, som en blommande glänta bredvid en ren och porlande flod, är bland det vackrare jag skådat. Sigur Ros har breddat sig och bjuder på större variation än någonsin tidigare. De lyckas gestalta livets lyckligaste såväl som mest sorgsna stunder. För mig hade de gärna fått ta ut svängarna ännu mer.

Bästa spår: Inní mér syngur vitleysingur, Við spilum endalaust, Góðan daginn

Om jag fick välja musik till min begravning som skulle symbolisera mitt liv känns ”Inní mér syngur vitleysingur” som ett av de mest självklara valen.

Kommentarer
Postat av: Johannes

försökte uttala orden efter det lilla isländska Arna lärt mig.. eller jag vet iaf hur man uttalar bokstaven ð

och hur man säger god natt (Góða nótt)

puss i anus Jóhannes

2009-03-11 @ 20:40:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0