Vi kommer dö.

Jag har en fet klump i magen just nu.

Alla som byr sig om sitt liv, om sina nära och käras liv och om naturen måste se denna filmen NU. Undvara 1,5 timme i ditt stressiga och konsumtionsfyllda liv.

Och detta är ingen jävla lek. Detta är på liv och död. Att se denna filmen och att ta till sig/sprida vidare den information den har att säga är en absolut nödvändighet om vi ska överleva. Ja, jag vågar faktiskt säga det.

Det kan gå fort. Vi snackar 10 år. OM 10 år, eller mindre kan du vara död. Dina barn kan vara döda. Dina föräldrar kan vara döda. Konsekvenserna av människans utbredning här på jorden är sinnessjukt skrämmande. Det går inte längre att vara cyniska. Vi kan inte längre blunda för den skada vi orsakat genom produktion, konsumtion och förökning.

FAKTA
-Halva jordens skog har skövlats. 13 MILJONER hektar skog skövlas varje år!
-2 % av Haitis skog finns kvar
-Jordens islager är 40% tunnare i dag är vad det var för 40 år sedan.
-80% av berget Kilimanjaros snö/is har smält bort.
-20% av jordnes befolkning använder 80% av jordens resurser.
-Arter dör 1000 gånger snabbare idag än vad de skulle gjort naturlig väg(utan människans påverkan).

Jordens kretslopp är rubbat. Allt som från början var sammanlänkat och i harmoni är ur balans. Isen smälter, vattnet förgiftas, träd och koraller som producerar syre dör, världen torkas ut, vegitationen brinner upp och sprider dödliga gifter.
Natur och pengar har en likhet - ju mer vi använder dom, desto djupare gräver vi vår egna grav.

Faktan ligger på bordet. Vi spelar rysk rolett. Vi har en pistol mot vår tinning. Det sitter ett skott i. Vi snurrar. Trycker på avtryckaren. Vi kan ha lite tur och skjuta upp vår död...klick...klick...klick. Men till slut kommer skottet att gå av. PANG. Det är oundvikligt, om vi inte agerar JÄVLIGT fort.

Nu är det upp till oss att ta till oss faktan som läggs fram i filmen, ta den på absolut blodigaste alvar och ändra våra liv. Om vi inte gör det kommer vår ras att dö. Det är oundvikligt.

Jag har en stor jävla klump i magen. Jag skakar. Om 10 år, eller tidigare, kommer kanske jag och de jag håller kära inte längre vara vid liv på grund av att vi inte tagit ansvar gentemot varandra, gentemot vår underbart vackra jord.

Just nu låter jag som någon Greenpeace-aktivist. Men just nu känns det helt befogat och absolut nödvändigt.

Se filmen och sprid den till alla du känner. Skriv om den, be andra skriva om den. Hur får man liksom en hel värld att ändra sina vanor och rutiner?

Lars Hallén har börjat. Gör det du också.

Tack

Kommentarer
Postat av: Ramne

Du menar precis allt det där man har hört om i över 10 år?

Jag har passerat det stadiet då man är orolig. Allt är ju självförvållat av männskligheten. Jag lutar mej tillbaka och väntar på slutet istället.

2009-06-06 @ 02:38:47
Postat av: Lars Hallén

Ramne, ibland är du en jävligt smart och schysst kille.



Men när du vänder översittartaktiken till och sedan säger det-spelar-ändå-ingen-roll vad fan tänker du då med? Uppenbarligen vet du ingenting. Du distansierar dig dig från problemet med din vanliga whatever-inställning. Just nu sjönk du så förbannat i min bok. Bättre hade varit om du höll käften. Jävlar var du irriterar mig. Du är så sjukt onödig.



Ibland tror jag att jag är egotrippad och enkelspårig, men idag har du tagit priset. Usch.

2009-06-06 @ 10:26:54
URL: http://blogg.larshallen.com
Postat av: Petra

Såg filmen i natt. Nu jävlar ska här kämpas!

Och tänk på, det är ingen idé att bli rädd och få ångest. Vi ska bli peppade till 1000 att göra något åt den här skiten vi satt oss i ist.



GO GO GO!!!

2009-06-06 @ 11:47:19
URL: http://petralouise.blogspot.com
Postat av: Blomborg

Jag är glad att ha med dig ombord Petra!

2009-06-06 @ 11:57:36
Postat av: David

Du får gärna låta som en greenpeace-aktivist. Jag stödjer dem! Och jag tycker att fler borde göra. Titta på Planet Earth, där får man rysningar. Människan är det enda, och enbart det enda skälet till att Jorden mår som den gör. Jag köper alltid miljövänligt och tänker mig för! Sortering m.m.. Hoppas att fler gör så! Bra inlägg Johan! Grazie milla

2009-06-06 @ 16:17:31
Postat av: Jocke

Jag säger som Petra, Det är bara slöseri på energi att ha klumpar i magen, Energi du kan använda till vettigare saker. Jag kan säga att jag är stolt över att jag åker kollektivtrafik, jag är stolt över att jag promenera och cyklar ofta. nu Peppar vi istället för att klumpa mage...

2009-06-06 @ 23:12:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0