Komedin är död, länge leve komedin

Komedi-genren är död, eller åtminstone i en jävla nedförsbacke enligt mig. Knocked Up, Tropic Thunder, The Heartbreak Kid - alla är dom filmer som recensenter höjt till skyarna. 4 plus här, 4 plus där. "Du kommer vika dig av skratt" och "roligaste filmen på länge, missa den inte!" brukar det låta. Men saken är att ingen av dessa filmer jag nyss nämnde är särskilt roliga. Jag skrattade vid ett fåtal tillfällen men de där "rulla på golvet"-skratten infann sig aldrig. Istället fick jag alldeles för utdragna filmer som mer kändes som svaga"feelgood"-filmer med någon slags sensmoral och där skämten var alldeles för subtila för att jag genuint skulle kunna gapskratta. Ofta fick filmernas allvarliga ton alldeles för stor plats och gjorde att humorn hamnade i skymundan. Gäääääsp.

I går såg jag komedin Hot Rod och fick äntligen skratta så jag vek mig i soffan. Filmen handlar om nörden och stuntman-wannabien Ron Kimble och hans moppegäng som bor i en liten stad i USA. När Ron's styvfar blir hjärtsjuk och döende kommer moppegänget på den briljanta idén att samla ihop 350 000 kr till en operation så att Ron ska kunna slåss med sin styvfar igen. Och hur ska dom få ihop alla pengar? Jo, genom att Ron ska slå världsrekordet i att hoppa över flest bussar (15 stycken) med moped. Humormässigt hamnar Hot Rod någonstans mellan Napoleon Dynamite och Anchorman - två av världshistoriens bästa komedier. Rolig, tokig, charmig och med bästa soundtracket på länge. Se den! Mer slapstick och mindre subtil humor åt folket, tack!!!



Trailer

Kommentarer
Postat av: Anonym

försökte inte jag få dig till att se den hos mig?

btw. det bästa i hela filmen är när han faller i skogen och studsar mellan träd och stenar =D

2009-01-26 @ 22:36:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0