Berlin, du är fin

TRÖTT. Det är svårt att sova i Berlin. Man vill nästan inte sova i staden som aldrig sover. Så många härliga caféer och uteställen där man verkligen känner sig hemma, som liksom känns "det här är jag". Rätt inredning (ett jävla hopkok av olika stilar som smälter samman till en underbar helhet), rätt musik (praise the jazz!), billiga priser (20-30 kronor för en stor stark) och typ öppet dygnet runt. ATMOSFÄR! Vart hittar man dessa ställen i Sverige? Finns dom överhuvudtaget?

ATMOSFÄR! Berlin kryllar av det. Staden ser mestadels väldigt gammal och sliten ut. Kriget sitter fortfarande i väggarna och det finns en lätt doft av svavel(?) i luften (kan vara jag som inbillar mig, eller så är det för att Sveriges luft är så mycket friskare. Något man märker när man stiger av planet). Men överallt sprudlar kreativiteten och konsten. Det finns inte en lägenhetsport som inte är nedklottrad med grafitti eller en grå husvägg som inte är överfylld med posters. Ingen gata är den andra lik. Det är kombinationen av den gamla arkitekturen och grafittin som sätter prägeln på staden, and I love it. Stockholm är renare, helt klart, men känns samtidigt mycket gråare än Berlin. Jag kommer helt klart att återvända.

Det har varit 3 riktigt bra dagar med trevliga människor, mycket fest och god mat. Väggen är färdigmålad (STOR och teh awesomeness) och jag har filmat så gott jag kunnat. Förhoppningsvis är dokumentären färdig om 2,3 veckor. Bl a innehållandes en intervju med rapparen Promoe, som vi sprang på under en liten underground Grafitti-utställning i ett övergivet tegelhus på någon mörk bakgård.

Nu sova

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0