Stigande frustration i seg sirap


Framsidan på dagens DI

DI har precis som många andra stora dagstidningar börjat lägga mer fokus på miljöfrågor. BRA! Oftast blir jag dock besviken, irriterad och skakar på huvudet när jag läser vad som skrivs. Inte för att artiklarna är dåligt skrivna, men för att de ständigt får mig att känna hopplöshet. Företag världen över verkar nämligen inte vara särskilt oroade över att vi går en riktigt mörk framtid till mötes. För ett tag sedan skrev jag om Vattenfalls minskade satsning på förnyelsebar energi. I dag är det dags igen. Lågkonjunkturen har nu satt käppar i hjulet för utbyggnadsplanerna för vindkraft i Sverige. Vindkraftsbolagen har svårare att få bidrag från bankerna och elcertifikatsystemet verkar inte fungera som det är tänkt.

"Branschens egen prognos var tidigare att den svenska vindkraftskapaciteten skulle öka med runt 400 megawatt i år - en ökning med 70 procent från fjolårets 238 megawatt. Nu tror vi att utbyggnaden stanar mellan 150 och 200 megawatt."

- Matthias Rapp,
vd för Svensk Vindenergi

En kort version av tidningsartikeln

Likaså läser jag gång på gång små artiklar i dagstidningar där trångsynta och bortskämda svenskar klagar över att vindkraften byggs ut. "Vi vill inte ha ett vindkraftverk här i sundet för det kommer förstöra utsikten från vårt idylliska sommarställe", kan dom säga.

Då skrattar jag och gråter på samma gång och vill helst av allt spola fram tiden för dessa människor. Låta dom se hur vattnet utanför deras idylliska sommarställe inte längre går att bada i, hur deras fina hallonbuskar för länge sedan dött ut i den numera obrukbara jorden.


Västerviks skärgård i en kanske inte allt för avlägsen framtid

Jag vill inte tappa hoppet, det är det sista jag får göra i dessa tider. Men det är svårt att inte känna sig lite hopplös när  människor, regeringar och företag världen över inte verkar förstå allvaret. Vi måste snarast göra stora omprioriteringar. Om det är något vi borde lägga ner mer pengar på så är det förnyelsebar enegrgi. Förnyelsebar energi är ett av våra stora hopp i vår kamp för överlevnad. Oljan kommer  ta slut. Vad gör vi då? Och när den dagen kommer. Kommer vi ens vara vid liv då? 


Kommentarer
Postat av: Lars Hallén

I Sverige förbrukar vi extremt lite kol-utvunnen energi eftersom att vi har kärnkraftverk som tillsammans med vattenkraft utgör nästan all vår omsättning. Varför vi i dagsläget skulle bygga vindkraftverk vet jag inte, om inte för att avveckla kärnkraften. Det anser jag lågprioriterat. Just när det gäller Sveriges egen elkonsumtion så är vi ganska gröna i själva fallet, men Vattenfall investerar i kolkraftverk utanför våra gränser och det... ja, vad ska man säga... det är som att gräva hålet vi just fyllt igen fast på en plats där någon annan måste fylla igen det nästa gång... eller nåt.

2009-08-06 @ 19:10:25
URL: http://blogg.larshallen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0