Ekotänkande reklambyrer

I måndags började min färd på det sista Hyper Island-året. Tiden går fort. Det förra rusade iväg, förbi. Snart, om 3 månader, ska jag ut på en sju månader lång praktik någonstans i världen. Det kan bli Sverige, det kan bli London. Men helst av allt vill jag återse Kalifornien. Sedan jag såg HOME och blev mer miljömedveten har jag varit skeptisk till den bransch jag är på väg in i. Motsägelsefullt, javisst. Men att få folk att konsumera ännu fler onödiga saker känns som det minsta jorden behöver just nu. Så jag har satt ner foten, tagit ställning och beslutat mig för att inte bidra till mer fördärv och onödigheter. Det jag däremot ska göra är att försöka få praktik på en ekomedveten reklambyrå. Och dom finns faktiskt, lite här och där, även om antalet någorlunda bra sådana rymms på två händer. Efter mycket research presenterar jag här åtta stycken som skulle kunna tänkas bli min framtida praktikplats:

SOAP (Portland) - Jobbar endast med företag som på ett eller annat sätt försöker göra denna värld till en bättre plats.

The Communication Group (San Francisco(Sydafrika) - Känns bred och väldigt professionell. Lär ut hållbar utveckling och ekotänkande till sina klienter. Jobbar dock inte bara med "naturvänliga" klienter. Är ett av de 50 första "grön-certifierade" företagen i San Francisco.

Big Think Studios (San Francisco) - En byrå som viger hela sin verksamhet åt ekotänkande. både på kontor och med klienter. Tyvärr gör dom inte särskilt snygga grejer, även om tanken bakom är fin.

Green Team USA/Australia (New York/Tasmanien) - Har en grym klientlista (WWF och Rainforest Alliance t ex) ,vettiga värderingar och gör proffsiga grejer. New York lockar dock inte särskitl mycket, men Tasmanien kanske vore något?

CURB (London) - En av världens mest intressanta eko-byråer, helt klart. Gör endast "ren" reklam, dvs rengör smutsiga ytor eller använder naturen som den är för att skapa reklam och förmedla budskap.

Core Industries(New York) - Jobbar med vädigt intressanta och stora kunder som t ex Mandela Day och Live Earth. Intressanta!

IDEO (San Francisco/Paolo Alto/London/New York) - En stort och vidsträckt byrå med fina grundpelare och ett oändligt stort kundnät.

Smart Design (San Francisco, New York) - Producerar mycket produkter och tjänster med hyffsat fina värderingar i ryggen. En del bil och elektroniktillverkare i kundlistan.

Nu måste jag bara få iväg mailen. Tiden tickar.


Kommentarer
Postat av: GregMack

New York's the shizz bro :)

2009-08-11 @ 22:04:26
URL: http://gregmack.se
Postat av: Paps

Go son go! Du kommer att lyckas! Tycker dock inte att du ska dizza New York.

2009-08-12 @ 09:06:46
Postat av: Alasdair Munn

Forgive my comment in English, and my inability to speak Swedish. Just wanted to thank you for the link to The Communication Group. I see it has resulted in several visits.



Of course, if I were multi-lingual I would know what you were saying about us :) My bad luck.

2009-08-12 @ 14:01:51
URL: http://www.tcgagency.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0