GTA IV - Bankrånet

Meningen var att jag skulle gå och lägga mig vid 1-snåret. Var faktiskt rejält trött efter att ha suttit med mitt arbetsprov nr 2 i x antal timmar, men spelsuget gav sig till känna.

Klarade precis GTA IV's hittills bästa uppdrag.

Jag och tre irländare sätter oss i en bil på väg mot Manhattan, eller närmare bestämt en bank. Vi drar på oss rånarluvorna, springer in och gör det klart för personalen och besökarna att dom gör bäst i att sammarbeta. Men alltid finns det någon som ska spela hjälte. Denna gången är det en före detta rugby-spelare. Precis efter att sprängladdningarna är monterade drar han fram en pistol och dödar en av Irländarna. Snabbt får han en kollektiv salva i bröstkorgen av oss andra tre. Valvet sprängs upp, larmet går. Jag springer ner och hämtar så mycket pengarna jag hinner och kan få med mig.

Nu anländer polisen, med bilar, SWAT-team och helikoptrar. En hysteriskt intensiv flykt tar vid genom New Yorks nedklottrade bakgator. Jag och mina två kompanjoner tar skydd, ger varandra eldunderstöd, avancerar. Med välriktade skottsalvor och kastade granater lämnar vi ett brinnande inferno av svarta bilvrak och döda kroppar bakom oss. Helikoptern hittar oss. Vi lyckas undvika dess kulsprutseld. Vi flyr ner i tunnelbanan. Ännu mer motstånd. Skottsalvorna yr upp en dimma av pulveriserad betong och söndersmulade kakelplattor. Ner på tunnelbanerälsen. Sicksackar mellan ankommande och avgående tåg. SWAT-styrkorna är oss fortfarande hack i häl. Skotten yr över mitt huvud. Vi hittar en nödutgång. Kommer upp till gatan igen. Polisen väntar oss. Pang pang. Tre poliser faller. Lyckas få in alla gruppmedlemmar i en svart familjebil. 5 av 6 stjärnor, dvs nästan fullt polispådrag. Polisbilar överallt. Handsvetten frodas och adrenalinet pumpar. Gäller att hålla tungan rätt i mun. Kommer upp på bron, måste ta oss andra sidan. Vägblock efter vägblock pressar jag mig igenom. Bilen börjar ryka. Snart är det kört. En jakt tar vid som säkert pågår i en kvart. Efter ytterligare några krockar börjar bilen att brinna. Hoppar ut. Skjuter ner två poliser. Tar deras polisbil. Ytterligare 10 minuter av intensiv jakt.

Så till slut, efter kanske 5 uppdragsförsök, är det över. Lyckas komma utanför polisradarn. Lyckas skaka av mig alla stjärnor. Bilen ser ut som ett helvete. Men hem rullar den och jag släpper av mina Irländska vapenbröder.
250 000 dollar blir min beskärda andel. Jag är en rik ryss i kavaj, skjorta och röd slips.

Det är dessa intensiva och komplexa uppdrag jag saknat i GTA IV. Mer av den varan fram till slutet, tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0