Du blir vad du heter

Barn som döps till Astrid, Elsa, Ragnhild, Agnes etc blir esteter senare i livet.
Barn som döps till Roger, Jerry, Benny, Ronny etc blir bilmekaniker senare i livet.

Visst är det konstigt, eller?

Jag tror helt klart att namnet man får som barn kan påverka hur man blir när man blir äldre. I vissa fall går det så långt att namnet styr in en i ett fack, en viss livsstil. Man har t ex lättare att bli cool och framgångsrik om man heter något unikt, kanske något gammalmodigt eller fulsnyggt. Om man har ett utstickande eller adligt efternamn kan det räcka.

Om man som förälder vill köra på säkra kort och låta sitt barn formas fritt delar man ut vanliga och ovågade namn som Johan, Erik, Hanna, Elin etc.

Samtidigt får man passa sig så att man inte ger barnet ett namn som han/hon kan bli mobbad för. Jag trivs med Johan, men självklart har jag fått utstå ett par "Johan-toan" under åren. Grundregel - ge inte ditt barn ett namn som rimmar på ett könsord! Ida-slida, Britta-fitta, Denise-klitoris...ja, ni ser. Inte för att små barn vet vad en klitoris är, men ändå.

Nu säger jag inte att barn med dessa namn inte kommer lyckas senare i livet, men det är att tänka på. Mobbningen kan ju både stärka och försvaga självförtroendet. Vi snackar bära eller brista, hjälpa eller stjälpa. Vi snackar om ett svårt val här. Vi snackar ansvar.

David Saur: Om du t ex får en son måste han döpas till DIno, åtminstone i mellannamn. Om man heter Dino Saur kommer han bli speciell, förmodligen en rockstjärna eller porrskådis. Visst, porrskådis är kanske inget yrke att skryta om vid släktmiddagen, men vi snackar mycket pengar här alltså. Om du döper din son till Dino kommer dina pensionspengar vara säkrade, for sure!

Kommentarer
Postat av: Viktor

Jag har bestämt mig för att döpa min son till Dick Magnum, då öppnar man porten till att bli allt från porrskådis till skoningslös polis ala dirty harry

2008-02-07 @ 17:01:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0