Jag,Lars och kampen mot datoranimerat vatten

Jag och min käre vän Lars tänkte en gång i tiden skriva en insändare till Barometern. Vi tänkte vidröra ett ämne som tveklöst blir allmer vanligt i vårt digitaliserade samhälle - den utsuddade gränsen mellan spel och verklighet, eller närmare bestämt datoranimerat vatten. Jag och Lars tyckte att Kalmar kommun skulle göra något åt stadens vatten som alldeles för ofta såg alldeles för datoranimerat ut. För er som inte spelat så mycket tv/dator-spel är det givetvis svårt att förstå, men datoranimerat vatten ser ut på ett speciellt sätt. Lite för smooth, lite för felfritt.

Jag och Lars ville vidta åtgärder. Spel var/är givetvis kärlek, så att göra något åt spelens alltmer avancerade grafik var inte aktuellt. Det skulle istället bli kommunens ansvar att fixa så att Kalmars vatten inte såg ut att vara datoranimerat. Kanske installera maskiner som förstörde den stundtals fina vattenytan, så att den inte såg så slät och overklig ut.

Just nu spelar jag hiskerligt massa Mass Effect - rollspelsgudarna Biowares senaste rymdepos - och det är bra, snuskigt bra. Dom har skapat spelvärldens motsvarighet till Star Wars och slängt in spelvärldens bästa dialoger. Dessutom kryllar det av moraliska val som man tvekar över, får ångest över. Ska jag döda eller hjälpa? Vad händer om jag gör si eller så? Man blir galen.

Men vafan, nu tappar jag tråden. Det viktiga är att jag denna morgon fick en Deja Vu. Karlshamns vatten är skrämmande likt vattnet i Mass Effects uppslukande vintergata.

Lars - Hur är vattnet i Bergen? Är det dags att skriva den där insändaren nu?

image297

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0