Förhoppning vs Förväntning

Det var under helgens festande i Karlskrona denna fråga/duell kom på tal. Det rådde ytterst tveksamma åsikter om vad som egentligen var vad. Jag och Vanilla funderade länge, bollade frågan mot fulla människor på kåren. Till slut enades vi om ett svar.

Om du har en förhoppning tar du inte för givet att det du tänker på ska inträffa. Du har ett litet hopp om att det ska hända, men det är inget krav.

Exempel: Jag har en förhoppning om att kalmar FF vinner Allsvenskan nästa år.

Om du har en förväntning tar du för givet att det du tänker på ska inträffa. Du tror kanske med 90 procents sannorlikhet att detta kommer hända. För om det inte händer blir du besviken.

Exempel: Jag förväntar mig att få hemlagad mat av mina föräldrar när jag kommer hem nästnästa helg.


image285

I detta fallet hade jag t ex en förväntan om att Vanilla skulle bjudit in mig till badet, men icke då...Han bara låg där och snyltade på lödder och vatten, något som tjejerna vi bodde hos inte hade en aning om.

Kommentarer
Postat av: Mamma Eva

Klart du ska få lite hemlagat nästnästa helg....om din mage klarar av det efter all studentmat.

Puss

2007-11-13 @ 20:04:32
Postat av: Vanilla

Hey det där var ju MIN förväntning ^^ And memllan knew... kinda.

2007-11-14 @ 16:48:34
Postat av: Johan

Jag förväntar mig en tydligare definition av begreppen, men kan jag ha någon förhoppning om det?

2011-02-09 @ 16:30:41
Postat av: Maria

När du har en förhoppning så vill du att något ska hända och när du har en förväntning så tror du att något kommer att hända.



Var det en sådan definition du förväntade dig eller hade du förhoppningar på något annat?

2011-02-10 @ 12:42:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0