Transformers - ganska mycket pung

Jag har precis sett Transformers The Movie på Biostaden i Kalmar, och jag är helt nollställd och splittrad över mitt omdöme. Jag har växt upp med Transformers: Sett den tecknade tv-serien, läst serietidningar, spelat tv-spelen och lekt med leksakerna. Förutsättningarna och stommen kan ju inte bli särskilt mycket bättre än så. Kanske är det just därför jag inte tyckte filmen var särskilt bra. Visst, konceptet är intakt, men samtidigt oerhört moderniserat. Robotarna känns nästan för avancerade och lite väl högteknologiska. Den lilla roboten som hackade sig in i datorsystemen liksom? Vad fan var den med för och varför fick den så mycket utrymme?


Michael Bay är känd för att amerikanisera varenda scen i sina filmer (Armageddon, Pearl Harbor) och spä på med klyschor och moralkakor, och Transformers fortsätter enligt den mallen. Det hela blir väldigt löjligt. Ni vet: Starkt motljus, endast snygga människor som har någon slags kåthet i blicken och pampig orkestermusik som egentligen är alldeles för maffig för den pågående scenen. Visst, Transformers-konceptet är inte särskilt seriöst från början, men jag hade ändå förväntat mig mer seriositet. Filmen kändes lite för mesig. För mycket Westlife istället för Slipknot liksom. För mycket American Pie istället för The Rock.


Kanske håller jag på att bli som mina föräldrar som tycker att för stora doser av overklig science fiction är för "out of this world". Men så kan det ju inte vara? De hånade Matrix. Jag dyrkar den. Men det känns stundtals som att Michael Bay har försökt smälta samman seriositet med något som just känns HELT jävla overkligt. Robotar från yttre rymden liksom!? Vart härstammar dom ifrån och hur fan har dom blivit så superavancerade? Aliens kan jag acceptera, men här blir det ibland FÖR overkligt.


image33

 

Men det egentliga och största felet ligger förmodligen i Michael Bays försök till att blanda in känslor. Kanske var det skådespelarna och deras totala oförmåga att visa känslor som gjorde det. Kanske var det den stundtals komiska men samtidigt ytliga dialogen som gjorde det.

Samtidigt kan jag inte sluta imponeras av 3D-tekniken och actionsekvenserna som verkligen var "tappa hakan-aktiga". Kanske var det bristen på just action som gjorde det. För få actionsekvenser och en för lång inledning där människorna fick alldeles för mycket fokus.


Kan det vara så att Transformers-konceptet i sig inte fungerar på vita duken? Det fungerade i alla fall tio gånger bättre som spel till PS2. Där var det bara action som gällde och jag slapp människorna och deras falska känslor.


Jag är splittrad! Jag kan ha blivit kräsen, men jag förväntade mig faktiskt mer gåshud.

Kanske var förväntningara för högt ställda? 8.1 på imdb.com liksom!?

Kanske var jag bara i helt fel sinnesstämning denna kväll.


Kommentarer
Postat av: Hallén

Förstår precis hur du menar när science fiction blir för overkligt och fel. Ofta det jag inte gillar i de flesta scifi-/fantasyböcker, -filmer, -serier och -spel, att de överdrivs på fel sätt.
Du börjar låta som Lars i gamla dar: "häng på min sida", haha. Om jag ska hänga mer på din sida så får du se till att den ser snygg ut i alla webbläsare först. Ser väldigt konstig ut i Camino (firefox). Sen kan du ju också konvertera till ett bättre bloggverktyg, som wordpress. :)

2007-07-11 @ 23:23:08
URL: http://fishtail.nu
Postat av: Johan

Jo bloggens utseende ska jag absolut se över under den närmsta framtiden. Är inte direkt nöjd med den just nu.

2007-07-12 @ 01:51:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0