Musikåret 2007 - Årets svenska


image312
1. Billie the Vision and the Dancers - Where The Ocean Meets My Hand - 2006, på Emmabodafestivalen, fick Sveriges kanske bästa band mig att fälla lyckotårar. 2007, med sitt tredje album, injicerar bandet återigen ett överväldigande lyckorus i min kropp. Melodierna är sådär popmysiga och stämningsfulla som dom alltid varit. Transvestiten/sångaren/låtskrivaren Lars Lindquists lyckas alltid leverera lekfulla låttexter som ofta bara kretsar kring händelser från bandets turnéer, men som alltid känns intressanta och som alltid framförs med en sån otrolig kärlek att man bara måste älska det.

image313
2. Jens Lekman - Night Falls Over Kortedala - Precis som med bandet på förstaplatsen kretsar Lekmans texter kring de mest vardagliga saker. Men det känns verkligen som om han sjunger från hjärtat, med ett gigantiskt leende på läpparna. De bombastiska och stråkfyllda låtarna, som blivit utvalda av Lekmans kompisar, sprudlar av nytänkande, skaparglädje och musikalisk genialitet. En av årets mysigaste skivor.

image314
3. Shout Out Louds - Our Ill Wills - När jag såg bandet under en ljuvlig försommarkväll i London och fick höra det nya materialet visste jag redan vad som skulle komma att måla min sommar. Tonight I Have To Leave It och Impossible är tvättäkta sommarhits, men det är Parents Livingroom, Normandie, Meat Is Murder och Hard Rain som gör att skivan förtjänar tredjeplatsen .

image315
4. The Tough Alliance - A New Chance


image316
5. Säkert - Säkert


Skivor som jag aldrig fastnade:

Kent - Tillbaka Till Samtiden


Skivor jag aldrig hann lyssna på men som jag måste ge en chans 2008:

The Honeydrips -
Here Comes The Future
Anna Järvinen - Jag Fick Feeling
The Hives - The Black And White-Album

Bästa Låten:

Familjen - Det Snurrar I Min Skalle - "Jaoog gjoorde opp en äld för daaaj o nu brinner heila skeugen" , Nough said.




Kommentarer
Postat av: sandra

Go för vad? :D

2007-12-19 @ 23:32:49
URL: http://shenanigans.blogg.se
Postat av: ramne

tycker du ska ge Hardcore Superstars nya en chans också. du kanske inte gillar sleaze, men give it a try.

2007-12-20 @ 15:08:58
URL: http://ramne.blogg.se
Postat av: Fridah

** kan jag tänka mig :) höhö

2007-12-20 @ 17:57:48
URL: http://FridahCharlotta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0