Musikåret 2007 - Årets punk/punkrock

image327
1. Strung Out - Blackhawks Over Los Angeles - Medlemmarna i Strung Out är oerhört skickliga på sina instrument, och det märks. De snabba och melodiösa gitarrerna, det taktfasta och hårda trumspelet och sångaren Jason Cruz nasala men tunga röst skapar en av de bästa punkupplevelserna jag hört under hela 2000-talet. Allt framförs med en sån kraft och energi att jag ofta blir helt knäsvag. Trotts att kvaliteten och uppfinnelserikedomen sjunker något i kanske tre av låtarna är resten av materialet så helgjutet att skivan ändå förtjänar förstaplatsen. Gud vilka ångestkänslor som uppstår då jag inser att jag missade bandets spelning på årets Roskilde.

image328
2. Hour Of the Wolf - Power of the Wolf - För mig var detta helt klart årets stora överraskning. Albumet är kort och låtarna, som är åtta till antalet, är oftast inte mer än två minuter långa. Hour Of The Wolf lirar punkrock av den gamla skolan och ger gärnet från start till mål. De enda lugna partierna består av svängiga solon som faktiskt för tankarna till The Hellacopters. Eftersom det aldrig blir tråkigt bryr jag mig inte om den korta längden.

image330
3. Yellowcard - Paper Walls - Bandets tredje album i ordningen är en stark revansch, ett ordentligt uppsving från den oerhört tråkiga Lights And Sounds som släpptes tidigt förra året. Paper Walls känns istället som den naturliga uppföljaren till den soldränkta och punkpoppiga debuten. Visst, här finns ingen Oceans Avenue, men låtar som Takedown och Cut Me, Mick ligger bra nära.

image331
4. Gallows - Orchestra Of Wolves - När de enkla men hårda riffen i Come Friendly Bombs och Abandon Ship möter mina trumhinnor får jag en sån jävla adrenalinkick. Jag får lust att headbanga, hoppa runt, slå sönder saker och röja tills min kropp inte längre orkar något mer. Gallows har tveklöst lyckats, även om det blir lite mycket av samma vara i det långa loppet.

image337
5. Relient K - Five Score And Seven Years Ago -  Relient K spelar kristen punkrock med popinfluenser. Samtidigt som detta är så långt bort från Gallows hårda och kompakta ljudmatta man kommer inom punkgenren gör killarna från Ohio förbannat bra och trallvänliga låtar. Ibland är det på gränsen till att bli för smörigt, men bandet går aldrig över gränsen.  En värdig uppföjare till Mmhmm som släpptes 2004.   


Årets bästa låtar:


Strung Out - Party In The Hills
Fall Out Boy - Thriller
Tiger Army - After World
Hour Of The Wolf
- Black Blood Transfusion
Gallows - Come Friendly Bombs
Yellowcard - Takedown
Relient K - Come Right Out And Say It
Madina Lake - Adalia
Mayday Parade - Jamie All Over
Motion City Soundtrack - Point Of Extinction

Kommentarer
Postat av: ramne

relient k är inte punkrock. det är kristen pop-rock. punk har inte ens sniffat Relient K i rumpan...

2007-12-26 @ 13:44:24
URL: http://ramne.blogg.se
Postat av: Blomborg

Ramne: Nae, tycker nog fortfarande det är mer punk-pop alltså. Men vafan, jag hatar ju genrer så...

2007-12-27 @ 12:20:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0