Musikåret 2007 - Årets pop/indiepop

image338
1. Radiohead -
In Rainbows - Radiohead har alltid varit mästare på att skapa stämningar, speciellt mellankoliska sådana. In Rainbows är så förbannat vacker, så genomtänkt, så känslosam. Det är oftast väldigt avskalat men Thom Yorks ljusa stämma och de drömska och helt fantastiska melodierna melodierna går rakt in i själen.


image339
2. Jamie T - Panic Prevention - Det tog ett bra tag innan jag förstod mig på Jamie T:s skumma blandning av Arctic Monkeys, The Streets och drum and bass men när det väl fastnade - oj vad det fastnade! Det är förmodligen på grund av alla influenser som den kaxige ynglingen från England lyckas låta helt unik. Panic Preventation skriker av lekfullhet och finess.



image340
3. The National - Boxer - Under den gågna sommarens gråmulna nätter var det denna skiva som virvlade upp de starkaste av känslor. Taktfasta trummor, sorgsna stråkar och underbara melodier. Ofta förbannat deppigt och dystert men mestadels oerhört vackert och kraftfullt.

image341
4. Arcade Fire - Neon Bible - Frågan är om inte bandets första skiva Funeral passar in på min lista över världens 20 bästa album. Neon Bible har ingen Rebellion (Lies), men så är det också ett betydligt mörkare album än sin föregångare, med mäktiga körer och kyrkorglar.


image342
5. Ryan Adams - Easy Tiger - Den numera 33-årige och produktive killen från Jacksonville har redan hunnit släppa hela nio album, givetvis med blandad kvalitet som följd. Detta var mitt första möte och jag tror inte jag kunde fått en bättre introduktion. Easy Tiger är fylld av underbar countryrock. Ibland är det radiorockigt, som i svängiga Halloweenhead. Men för det mesta är det ljuvliga kärleksballader som gäller och det är på det planet Ryan Adams lyckas bäst.


Bubblare:
The Shins -
Wincing The Night Away


Skivor jag inte hann lyssna på men som jag tar 2008:
Feist
- The Reminder


 

Årets bästa låtar:


Radiohead - Bodysnatchers
Jamie T - If You Got The Money
The National - Fake Empire
Ryan Adams - Theese Girls
Arcade Fire - Keep The Car Running
The Shins - Split Needles
Stars- Midnight Honestly
Loney Dear - I Am John
Spoon - You Got Yr. Cherry Bomb
The Thrills - The Midnight Choir
Modest Mouse - Little Motel
Tunng - Bullets


Kommentarer
Postat av: jissin

ihihihihi... jig vill si din bild pi kittin dir hin tir sig i skrivit igin... dit vir si himli riligt.

2007-12-30 @ 19:46:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0