GTA IV



I går kväll släpptes den tredje och för mig hett efterlängtade trailern på nästa års absolut mest efterlängtade spel. Efter att ha sett trailern sa jag till Jocke Schäfer att detta har stora möjligheter att bli det bästa spelet som någonsin gjorts. Jocke ville inte riktigt hålla med på den synpunkten utan menade på att GTA-spelen aldrig varit bland de bästa för att Rockstar inte lyckats skapa intressanta karaktärer. Jag tycker iofs att karaktärerna bara blivit bättre och bättre för varje spel och med GTA IV verkar Rockstar ta karaktärsfördjupningen och berättandet till en ny nivå. Bara det faktum att man spelar som en korrupt ryss som kommer till The Big Apple för att starta ett nytt liv är ett fett najs beslut som öppnar upp för en grymt intressant handling.

När jag tittar på den senaste trailern växer en känsla inom mig, en känsla av att detta kan bli lika bra som GTA 3 (ett av världens bästa och mest banbrytande spel) var när det anlände till Playstation 2. Den nya generationens konsoler har medfört fetare möjligheter till att göra grymma spelupplevelser och för GTA:s del märks detta framförallt i detaljrikedomen. Grafiken har aldrig varit GTA-seriens starka kort, men däremot har serien alltid varit en av de bästa på att förmedla atmosfär. Från Vice Citys neondränkta strandpromenader till San Andreas lortiga gettokvartér. I GTA IV återanvänder Rockstar New York - staden som användes som förebild till Liberty City i GTA 3. Men denna gång är Liberty City en perfekt kopiering av verkligheten med Frihetsgudinnan, Empire State Building och alla andra välkända landmärken. San Andreas gigantiska spelyta medförde i mina ögon en väldigt splittrad spelvärld som på sina håll kändes alldeles för identitetsfattig. Det nya Liberty City kommer ha en mycket mindre spelyta men en betydligt större detaljrikedom och mer substans. Me like!

image306

Men det viktigaste av allt är att fysik och kontroll, de två punkter som tidigare varit seriens största svaghet, tagits tillbaka till ritbordet och byggts upp från grunden. Rockstar ska ha implementerat Euphoria, en fysikmotor som möjliggör realistisk fysik på olika objekt och material och naturtrogna animationer på karaktärer. Att kunna leka runt med föremål som injicerats med verklighetstrogen fysik är både något som jag alltid saknat i serien och något som kommer öka spelets hållbarhet något enormt.

Mina förväntningar är höga, högre än de kanske någonsin varit inför ett spelsläpp. Det skulle suga getpung om Rockstar nu inte uppfyller alla mina krav och drömmar första kvartalet 2008, men efter att ha sett senaste trailern tvekar jag inte en sekund på att de kommer lyckas. Om jag bara kunde vrida fram tiden...

image307

Kommentarer
Postat av: Fanilla Beckmann

Du måste sluta spela så mycket din lilla nörd ^^ hihi
Puss

2007-12-07 @ 17:42:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0