"Dom andra"

Jag blir så rädd för min klass ibland, eller ofta snarare. Som idag. Jag måste vara ärlig. Det finns en del här som nästan aldrig visat ett enda tecken på tallang. Det är bara att konstatera - dom har helt enkelt hamnat fel, valt fel utbildning. Simple as that. Men dom har inte insett det.

Okej om man inte är grym på att använda alla program och verktyg från början, den biten lär man sig ändå i långa loppet. Men visst fasen måste man ha någon slags känsla för estetik och uttryck för att kunna lyckas i branschen. I arbetslivet kommer det krävs kompetens, nytänkande, kreativitet och kämparglöd. Många här verkar sakna detta och borde således kanske inte valt en sånhär utbildning. Man tycker ju att dessa personer borde inse fakta, men tydligen har dom alldeles för dålig självinsikt.

Någonstans borde lärarna dra gränsen för vad som är acceptabelt. De borde vara strängare, sätta underkänt på dom som inte presterar. Det är fan inte taskigt, dom gör bara dessa människor en tjänst. Jag menar, vilka andra utbildningar som helst sätter ju underkänt på dom som inte presterar. Det är för att hjälpa, för att injicera insikt, för att sålla ut. Inte för att vara taskig. Det är för att göra dessa människor en tjänst. För att dom inte ska slösa bort 3 år av sina liv.

Egentligen skulle detta kunna undvikas redan innan en ny terminstart. Skolan borde kräva arbetsprover, eller åtminstone kalla de sökande till intervju. Redan då skulle dom kunna sålla ut dom som inte passade. Såhär tror jag det låg till i år (eller förra året blir det ju): Skolan hade inte tillräckligt många sökande så dom tog således in alla som sökte. Jag håller verkligen tummarna för att dom lyckas marknadsföra sig mer och bättre inför nästa terminstart så att fler talangfulla människor söker sig hit. Det behövs.

Och en sak till. Jag vill inte bli ihopparad och arbeta med random folk. Jag vill själv kunna bestämma vilka jag vill jobba med. Jag vet vilka som ligger på min nivå, vilka jag jobbar bäst med. Om jag hamnar med någon av "dom andra" hämnar det mina kreativa sidor och min personliga utveckling. Jag blir sinkad och min lägsta högstanivå sjunker markant. Jag menar - när man sedan kommer ut i arbetslivet jobbar man ju knappast med folk som suger på det dom gör.

Så, då var det äntligen sagt. Fan vad skönt. Nu ska jag försöka sova innan farsan kommer.

Kommentarer
Postat av: Limpan

Kul att du stavat talang med två l :)

2008-01-18 @ 17:36:44
Postat av: Ramne

men du måste komma ihåg blomborg att du måste kunna lära dej jobab med alla, även om dom inte är trevliga eller e på samma nivå som dej.

va fan när man kommer ut i arbetslivet så kommer du jobba med människor som du inte gillar och du kommer förmodligen inte ligga på samma nivå som dom. ska dom då inte jobba med dej?

2008-01-18 @ 17:54:57
URL: http://ramne.blogg.se
Postat av: Vanilla

Skön kommentar Linus! Big up!

Nää men så jävla sant! Eller... jag kanske är en av de talanglösa som inte har nån självinsikt haha. Ni ägde faktiskt. Bara erkänna =) Så hai fajv broder

2008-01-18 @ 17:55:02
URL: http://jayvonboe.blogg.se
Postat av: Blomborg

Klart jag vet att det stavas med ett l. Höll förmodligen bara ner L-tangenten lite för länge. Så därför tänker jag heller inte ändra det.

2008-01-18 @ 17:55:29
Postat av: Blomborg

Ramne: Syftar inte på om dom är trevliga eller ej. Det
här handlar om skills.

Klart jag inte kommer vara lika grym som dom när jag kommer ut på marknaden, men dom kommer förhoppningsvis se att jag har någon slags potential.

I en del av "dom andra" ser jag dock ingen potential alls.

Vanilla: Du vet att du klarar dig! Haj fajv!

2008-01-18 @ 18:01:27
Postat av: jokke

En ensam kvinna söker en man
Svar till: Hjärtat talar sant
En pessimist i sitt livs form
Jag vädrar blod, det luktar sorg
Vi blev som dom andra
Vi blev som dom andra

2008-01-18 @ 20:30:28
URL: http://supervovven.blogg.se
Postat av: eugen

helt rätt , borde nämnas i reflektionen!

2008-01-19 @ 12:36:05
Postat av: Pappa

Det var hårda ord sonen. Du och Lasse har gjort ett skitbra jobb på kort tid, jag skulle själv kunna tänka mig att investera i ert Sing om några år i fall ni startar ett. Men....räcker det inte med att ni själva vet att ni har skills, nåste du dissa andra för det? Man kan ha perioder i livet då prestationen är sämre och man mår dåligt.

2008-01-19 @ 23:47:42
URL: http://blomborg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0