The O.C s01e01

En stulen bil blev startskottet för det som skulle bli världens bästa ungdomsserie sedan Spung på Svt.

Huvudpersonen Ryan och hans bror Trey krockar med den stulna bilen. Ryan får träffa sin godhjärtade advokat Sandy Cohen. Ryan blir upphämtad av sin argsinte mor vid polisstationen. Ryan återvänder till sitt slitna hem i Chino men blir utkastad av sin mor. Världens bästa och mest passande huvudtema börjar spelas - Phantom Planet's California. Ryan ringer Sandy. Sandy hämtar Ryan som får följa med hem till Sandy och hans familjs lyxiga hem i Newport, Kalifornien. Ryan träffar grannflickan Marissa. Ryan träffar Sandy och Kirstens speciella och nördige son Seth som döpt sin båt efter Summer, en tjej han aldrig pratat med. Ryan får följa med på modevisning. Summer bjuder in Ryan till en privatfest vid stranden. Seth blir förbannad när han upptäcker att Summer försöker stöta på Ryan. Seth hamnar i slagsmål med några brats på stranden och Ryan kommer till undsättning. Ryan slår ner Marissas pojkvän Luke. Ryan och Seth kommer hem och Seth säger "Detta kommer jag aldrig glömma". Seth deckar på soffan. Ryan bär hem en deckad Marissa som blivit kvarlämnad vid sin husdörr av sina kompisar. Dagen efter blir Kirsten fly förbannad över att Ryan och Seth varit fulla och hamnat i slagsmål och kräver att Ryan måste tillbaka till sin riktiga familj. Sandy och Ryan lämnar huset och Ryan ser Marissa genom bakrutan på bilen, i det värmande motljuset, till tonerna av Joseph Arthur's Honey And The Moon. Ryan kommer hem till Chino men upptäcker till sin fasa att hans mor stuckit från huset. Sandy beslutar att de åker tillbaka till Newport, till Orange County, till O.C.

image183

The O.C har det bästa pilot-avsnittet genom tiderna. De färgstarka karaktärerna, den underbara miljön, de uppslukande intrigerna, den perfekt avvägda musiken - allt finns där. Det är en felfri introduktion. Det är ren och skär magi. Det är startskottet till en ungdomsserie som under de två första säsongerna är den bästa ungdomsserie som någonsin skapats. Det är två säsonger jag kommer kunna se om och om igen tills jag dör. Det är två säsonger som framkallat tårar och glädje och som påverkat mig, influerat mig. Det känns egentligen ganska sjukt att medge att en tv-serie kan ha direkt påverkan på ens liv, att den kan påverka hur man klär sig, vilken musik man lyssnar på och hur man vill att sitt liv ska se ut. Men The O.C har haft den påverkan och den kommer alltid ha en plats i mitt hjärta. Nu ska jag se avsnitt 2...för kanske fjärde gången.

Kommentarer
Postat av: Karin Algotsson

Jag vet precis vad du pratar om =) Hehe kan inte räkna hur många gånger jag sett det...
Ha det bäst må gott! Kram

2007-09-13 @ 17:29:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0