Känslosamt

Idag har det varit deep. Eller snarare den senaste timmen har det varit deep. Erik börjar prata om höstdepressionen, något som de flesta människor upplever varje år. För mig har nog februari-mars tidigare varit den perioden. Jag blir nog mest deppig av det som har varit och inte det som är i nuet. Gillar annars hösten väldigt mycket. Luften blir frisk, träden målas i färgsstarka nyanser och all musik man lyssnar på tränger djupare in i kroppen, i hjärtat - något som självklart skapar en svallvåg av känslor. Hösten är deep, emotional. Det är nu alla skulle vilja ha någon att hålla om, någon varm och öppen famn att värma sig i, någon att prata och dela känslor med, en trygghet i livet. Det är lätt att känna sig ensam, även fast det alltid finns folk runt omkring.

På vägen hem från skolan hittar jag och Erik en överkörd katt. Den ligger stel intill ett staket. Den har förmodligen blivit påkörd, slungats upp till staketet och lämnats kvar där den nu ligger - stilla, sargad. Precis intill växer en stor buske med färggranna blommor, färger som matchar det blod som runnit ut från Kattens näsa och öron. Jag och Erik börjar samtala med några förbipasserande tanter och vi beslutar oss för att knacka på huset där vi tror kattägaren bor. Ingen är dock hemma, och när vi ska åka ifrån olycksplatsen kommer en gubbe och hämtar upp den döda katten i en svart sopsäck, en liksäck.

Erik och jag fortsätter från olycksplatsen. Vi börjar prata om fridfulla sätt att dö på. En jättegammal gubbe i hans hemstad dog på morgonen, mitt i morgonkaffet och morgontidningen. Han bara föll ihop över köksbordet, kanske redan efter första sippen kaffe. Erik tyckte det verkade fridfullt. Erik och jag kommer båda överrens om att en plötslig, oväntad och smärtfri död är den bästa.

Om några timmar kommer Lasse, Chrille och Erik över på lite deeptalk. Chrille tar med sig en kanna té, vi lyssnar på Kent och The National, vi är djupa, filosofiska och pratar om hösten, om löven som faller, om alla känslor den har/kommer riva upp. It's deep. Jag är pepp. Jag är i rätt sinnesstämning.

image185

Kommentarer
Postat av: my lidberg

Hej du!
fan du skriver ju riktigt bra, kunde knappt slita mig från texten.
puss/flickan på stranden ;)

2007-09-12 @ 19:22:46
Postat av: Leion

Du ska baske mig ha en bamse-kram nästa gång jag ser dig!

2007-09-13 @ 23:07:04
URL: http://leion.bilddagboken.se
Postat av: Agggro

Naww poor kissemiss!

2007-09-14 @ 01:45:04
Postat av: Johan

Ååå Leion. Du är för härlig! Hur ska jag kunna motstå? Kommer bli mycket kärlek i den kramen.

2007-09-14 @ 01:56:41
URL: http://blomborg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0